Friday, August 11, 2023

Punca utama yang paling mengancam tiroid

 *-ILMIAH CVT MALAYSIA-*


‎بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 

‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Punca utama yang paling mengancam tiroid adalah rasa manis pada gula dihujung lidah. Pengimbangnya adalah garam yang memiliki zat mineral dan vitamin seperti kalasium pada sebelah kanan dan iodin sebelah kiri lidah. Gula dan garam sangat membantu kerja metabolisma atau pembakaran zat makanan seperti lemak dan protein agar menjadi tenaga. Kedua-dua zat masin dan manis ini berlaku dipermulaan makan. Semoga kita tidak lagi mengamalkan gula pasir putih yang sebenarnya sudah kehilangan banyak zat. Yang tinggal hanya sisa-sisa rasa manis yang merosakkan zat-zat lain. Tidak mungkin mana-mana restoran akan menyediakan gula terbaik untuk kesihatan pelanggannya. 


Deria rasa manis menjadi perisai utama di hujung lidah yang juga menjalankan fungsi pertama dan utama iaitu metabolisma pembakar kalori menghasilkan tenaga untuk kadar gula tidak terlalu tinggi atau rendah. Manakala rasa pahit dibahagian anak tekak di penghujung lidah yang berfungsi untuk malam hari dengan rasa pahit sebelum tidur. Namun tidak pernah sekali pun zat pahit diambil untuk terapi bagi mencapai tahap tidur paling berkualiti pada sesiapapun sebab tidak terfikir akan keperluan itu. Rasa manis yang pekat akan bertukar menjadi pahit seperti mana rasa madu yang berkualiti tinggi. Rasa madu yang manis dan pahit sesuai dijadikan ubat tidur semulajadi. Hanya madu tiruan yang dibancuh semula dengan gula dan menjadi manis. Berhati-hatilah ketika membeli madu. Ubat tidur biasa mungkin memudahkan kita untuk tidur namun akan menambah lesu pula ketika nak bangun dari tidur di awal pagi. Manakala garam menjadi pembancuh kimia untuk mencantumkan zat-zat berpasangan seperti mana garam secara semulajadi bersifat berpasangan. Ingat yang gula sampah amat panas dan bersifat merah dan ini memanaskan tekak dengan tanda rasa haus. 


Dengan merumuskan semua gejala dan fakta ilmiah NW 9 dan energi tiroid akan memberi kefahaman untuk kita menilai tahap kesihatan dan mencari penyelesaian secara ilmiah juga. Nasihat saya kesemua ilmu ini akan terlaksana jika kita patuh dan sayang diri dan menjalani cara hidup dengan penuh disiplin. Hasrat saya tetap mahu menjadikan CVT sebagai platform pendidikan kesihatan yang berilmiah secara menyeluruh dan yang pertama di dunia. Saya juga amat TERHARU melihat para pengamal dan seluruh warga CVT yang berterusan belajar dan tidak pernah jemu menuju demi mencari kebenaran di dalam ilmu cahaya ini.


*Daftar segera kelas lanjutan mengenai bab zat dan tenaga dalam pemakanan 02.09.2023 sabtu*. Moga pengamal CVT akan jauh lebih cemerlang di dalam pengetahuan bab ini secara alamiah.


Oleh Prof Dr Norhisham Wahab.

No comments:

Post a Comment