Tuesday, August 1, 2023

Karbohaidrat itu adalah gula

 *-ILMIAH CVT MALAYSIA-*


‎بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ 

‎السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


Semua kematian mengejut sebenarnya berkaitan kekurangan gula. Karbohaidrat itu adalah gula. Bersarapan pagi itu adalah menambah gula dalam darah. Yang memerlukan gula adalah sel. Bila sebut gula sahaja ia berada dalam ALIRAN DARAH. Otak boleh berhenti bekerja tanpa gula. Otak berhenti maka kekuatan otot jantung juga turut lemah. Sel-sel otak lebih berkali ganda memerlukan gula dari sel-sel tubuh yang lain. Apabila kita stress sebenarnya otak telah membaham banyak gula dan kita akan keletihan. Kes kematian mengejut semua berkaitan kekurangan gula. Tanpa bersarapan awal pagi dan terus memulakan kerja berat adalah sangat bahaya pada kesihatan jantung.  Gula dan garam adalah keperluan asas manusia. Jika garam awal pagi sebagai pengaktif enzim maka gula pada sebelah petang akan membuat kerja metabolisma lemak dan protein jika gula di awalkan. Jika tidak lemak yang tersimpan di hati akan bergerak bersama gula (fruktosa) dalam aliran darah dan terhimpun atau terperangkap ke alteri jantung. Jika kita minum air suam lemak-lemak dihati akan terbongkar dan menuju ke jantung. Jadi yang ditemui di jantung itu adalah lemak yang bertimbun. Tetapi yang dipersalahkan adalah fruktosa. Tergamak kita menyalahkan fruktosa. Fruktosa banyak dalam buah-buahan seperti kurma termasuk madu. Teknikal yang salah memakan buah-buahan selepas makan malam atau selepas berbuka puasa. Akibatnya fruktosa bekerja secara salah dan membongkar lemak serta menambah penyempitan pembuluh darah. Seumpama darah yang berlemak dan beriringan dengan gula. Jadi gula yang menjadi kambing hitam.


Sebenarnya apabila berbuka dengan manisan seperti fruktosa akan menyerap gas dengan banyaknya dalam perut yang kosong ketika berpuasa sepanjang hari.  Jadi gula adalah penyerap gas dan membakar lemak menjadi tenaga. Musuh utama pada penyakit tekanan darah tinggi adalah darah yang banyak GAS. Aliran darah menjadi lembab dan berlakulah tekanan darah dan membebankan jantung yang terpaksa mengepam darah yang itu bukan tugasan jantung. Gastrik ketika berpuasa pasti terjadi. Sebab itu garam akan membuat enzim bekerja dan rasa lapar dapat dikurangkan dan mengelak terjadinya ulser pada dinding perut. Garam juga akan menyerap gas. Gula atau manisan seperti glukosa dan fruktosa akan membakar lemak menjadi tenaga agar tubuh tetap kuat. Namun gula pasir adalah gula racun yang ada dimana-mana dalam menu makanan kita. Dan jangan pula kita merasa selamat dengan gula alamiah dalam buah-buahan yang juga tidak selamat jika diambil berlebihan dan waktu yang salah bersama dengan buah-buahan yang masam seperti mangga. Bermakna gula tidak boleh sesekali mengakhiri makanan yang berat.


Ini adalah fakta sebenar kenapa CVT menggunakan medium gula yang bertenaga di dalam formula set lengkap NW. *Daftar segera kelas lanjutan mengenai bab zat dan tenaga dalam pemakanan 02.09.2023 sabtu*. Moga pengamal CVT akan jauh lebih cemerlang di dalam pengetahuan bab ini secara alamiah.


Oleh Prof Dr Norhisham Wahab.

No comments:

Post a Comment